B2B-handel som ger mervärde för både kunder och säljare

En kort stund efter lanseringen av John Fredriks nya digitala B2B-handel hade den första mobilordern lagts. Med en responsiv sajt har mobilanvändningen ökat, intresset är stort att snabbt kunna lägga beställningar ute på fältet. Målet är att underlätta och effektivisera för kunderna i deras vardag, och ett steg är att ge det som kunderna vill ha i den stunden som de behöver det.

JFA

Grunden i vår service är att vi alltid tänker utifrån våra kunders behov, säger Jessica Lénberg, Projektledare på John Fredrik AB.

John Fredrik är en fullsortimentsgrossist för den västsvenska VVS-marknaden med en stor mängd olika produkter och verktyg för att täcka VVS-installatörens behov. Företagets centrallager och huvudkontor finns på Hisingen i Göteborg, därifrån utgår distributionsturerna. Det finns även tre Proffscenter i Uddevalla, Sisjön och på Hisingen dit kunderna kan vända sig när de behöver hjälp eller vill hämta material.

Precis som så många andra B2B-företag med lång erfarenhet av traditionell B2B-försäljning var inte sajten uppdaterad för hur de flesta kunder vill handla i dag. Med ett tydligt fokus att underlätta kommunikationen med slutkunderna och att effektivisera administrationen fattades beslutet att investera i en nyutvecklad e-handelslösning.

Responsiv sajt med PIM

Valet föll på Litium, där målet var en modern, lättarbetad och responsiv e-handelssajt med berikning av produktinformationen i Litium PIM. Lösningen har gjorts tillsammans med 3bits Consulting som är vana att hjälpa till med utveckling av B2B-sajter som behöver anpassas till dagens och morgondagens sätt att handla. Konsumentsajternas enkelhet och effektivitet och hur vi människor beter oss som konsumenter driver nu företagen i samma riktning.

- JohnFredrik.se är ett bra exempel på en B2B-lösning som har gått från ett äldre till ett nytt e-handelssystem som passar dagens verksamhet, och som redan ser att det har påverkat kunderna positivt. En lösning som kompletterats med en del specialfunktioner som ger mervärde för både kunder och säljare, säger Ola Linde, Vice VD på 3bits Consulting.

Stabilitet och smidighet är ledord

Målsättningen med projektet var att byta e-handelsplattform och skapa de tekniska förutsättningar som krävs för att hjälpa kunderna på bästa sätt. Samtidigt som en intern effektivisering av informationshanteringen behövdes för att avlasta säljorganisationen och kvalitetssäkra informationen i all extern kommunikation.

Tanken var att i första hand börja småskaligt och ta fram en enkel och pedagogisk lösning, där stabilitet och smidighet är ledord. Det ska vara enkelt att hitta information om produkterna som säljs, samt dess leverantör, oavsett var eller i vilken situation som kunderna befinner sig i. Mycket fokus ligger på produktinformation och produktbilder. Det är viktigt att skapa ett bra forum och en sajt som klarar att ge kunskap och nödvändig information om produkterna.

Vi har skapat förutsättningar för en spännande framtid, där vi kan kombinera den digitala och fysiska kontakten med våra kunder och därmed förstärka vår totala kommunikation, säger Jessica Lénberg.

Funktioner som ger mervärde

JohnFredrik.se är en B2B-sajt som främst riktar sig till installationsledet inom VVS-branschen, men många funktioner är generella som går att använda i olika branscher och anpassas efter de speciella behov som finns för respektive bransch.

Sajten har inte bara fått en förbättrad design och är mer lättarbetad. Den är också fylld med funktioner för att göra vardagen enklare för både kund och säljare. Man kan som kund skapa ett materialförslag till slutkunden genom att skapa en inköpslista. Listan skickas till den angivna e-postadressen tillsammans med en inloggning. Slutkunden kan sedan redigera antal samt förändra materialförslaget utifrån sina preferenser.

Möjligheten att skapa olika kundkorgsmallar finns för att underlätta för återkommande beställningar. Från en mall genereras en ny kundvagn som sedan kan kompletteras och ändras innan beställningen läggs. Effektiva köp kan även genomföras av kunderna i den så kallade snabbkassan, vilket innebär att man enbart skriver artikelnummer och antal.

Skalbart och flexibelt system

Investeringen i ett flexibelt och skalbart e-handelssystem gör att det nu finns en stabil grund att bygga vidare på under många år framöver. Och det dröjde inte länge innan fördelarna med den nya lösningen började märkas.

Trots att lanseringen nyligen genomfördes, kan vi redan nu se att vi har lockat en mängd nya kunder, säger Jessica Lénberg.

John Fredrik har en vision att tillhandahålla rätt information vid rätt tillfälle för alla besökare och med den nya digitala lösningen känner de sig trygga inför framtiden. Det finns en bra grund och John Fredrik kan skala upp systemet och bygga på funktionalitet i takt med att e-handelns omsättning och deras samt kundernas krav ökar.

 

John Fredrik är en fullsortimentsgrossist för den västsvenska VVS-marknaden med professionella installatörer. Vårt geografiska verksamhetsområde täcker Västra Götalands- och Hallands län. Företagets centrallager och huvudkontor finns lokaliserat på Hisingen i Göteborg. Totalt omsätter bolaget ca 200 MSEK och sysselsätter ca 40 anställda.

www.johnfredrik.se

JFA