Mottagarmakt – när kunden själv får välja

När det gäller att välja hur en order ska levereras finns det inte ens alltid ett val att göra för kunden. Men det finns de som gör det yttersta för att mottagaren ska få välja, allt för att ge den service kunderna vill ha, för att sätta den enskilde kunden i centrum.

E-com deliveries

Fram till i år brukade jag bli frustrerad om jag fick ett paket till ett utlämningsställe hos DHL, det låg nämligen en bit bort, dit vi aldrig har några ärenden förutom på sommarmånaderna. Nu har det bytt butik efter att den affären la ner och plötsligt ligger det väldigt bra till på vägen vi åker på flera gånger i veckan och det är numera ett utlämningsställe jag föredrar.

Det kommer fler och fler som erbjuder något gratisalternativ, ibland villkorat mot ett minsta orderbelopp, samt ett eller flera expressalternativ som kostar en extra slant. Det kan jag tycka känns ok eftersom det ofta inte är jättebrådskande att få hem det man beställer, och är det bråttom kan man då betala för det snabbare alternativet. Medan andra håller fast vid ett förutbestämt fraktsätt utan några som helst valmöjligheter.

Ibland kan man dock bli glatt överraskad som när jag skulle beställa apoteksvaror från Apotea.se, då fanns det plötsligt så många val att det nästan blev svårt att välja. Schenker, DHL och flera alternativ från Posten, det var bara att välja! Alla har nog något utlämningsställe de hellre föredrar som ligger närmre hemmet eller jobbet, som har generösa öppettider, eller som har annan service i närheten som man passar på att uppsöka. I e-barometern för Q1 2014, som tas fram av HUI Research i samarbete med PostNord och Svensk Digital Handel, anger 96 % att det är mycket eller ganska viktigt att utlämningsstället ligger nära hemmet. 92 % tycker att det är mycket eller ganska viktigt att det har generösa öppettider och 75 % att det ligger i en butik som man vanligtvis har ärenden till.

Apotea

Babyland.se, som säljer barnartiklar och leksaker, provar de nu hemleverans samma kväll i stor-Stockholm om man beställer innan kl 15 på vardagar. Över 1000 kr är det fraktfritt, annars kostar tjänsten 99 kr. I e-barometern angav 22 % att de skulle vilja ha stora otympliga varor som TV och diskmaskin hemlevererade på kvällen, även om det innebar en extra kostnad. I förra veckan pratade mina vänner och jag om att sitta och invänta varuleveranser på dagtid, även om det var 39 % som valde det alternativet i undersökningen undrar jag hur siffrorna hade sett ut om de även hade haft med ett gratisalternativ på kvällen. Vi var i alla fall rörande överens om att kvällsleverans var väldigt lockande jämfört med att vara hemma på dagen för att inte missa leveransfönstret.

I e-barometern anger 75 % att det är viktigt för dem att själva kunna bestämma hur de ska få varorna levererade som beställs på nätet. Kunderna blir allt mer aktiva, standardlösningar blir allt mindre lockande. Men behövs alla val, kanske inte alltid, men i en tid när kunderna blir allt mer medvetna skulle det kunna vara något som lockar, att inte bara kunna handla när man vill, utan även hämta upp paketet var man vill.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig