Begreppsförvirring kring produkter, style, artikel och SKU inom e-handel

Oreda bland begreppen

Den som har jobbat med någon typ av affärssystem där verksamheten inrymmer fysiska produkter har säkert kommit i kontakt med de mer eller mindre vedertagna begreppen som Produkt, Variant och SKU (Stock Keeping Unit). Inte sällan så är leverantörerna av dessa system internationella så begreppen är ännu flera att hålla reda på när vi adderar in engelska begrepp som Item och Style. I tillägg så är Artikel och Kategori ytterligare begrepp som förekommer. Hur förhåller sig dessa begrepp till varandra, finns det någon tydlig definition av vad var och ett betyder, och kan det vara direkt felaktigt att använda några av begreppen tillsammans?

Det vi ser vid en första anblick är en oreda med svengelska termer, och kanske även en förvirring kring dessa. 

PIM

Illustration 1.

Leverantörerna av PIM-system (Product Information Management) och affärssystem har inte sällan en historisk flora av definitioner att förhålla sig till, där det sannolikt inte är orimligt att tro att gamla datamodeller ligger till grund för den nomenklatur man använder sig av i implementationsprojekt och utbildningsmaterial.

De olika begrepp som vi handskas med inom e-handel är tämligen typiskt, Vi använder de engelska termerna då dessa har blivit mer eller mindre standard att använda även i svenska sammanhang:

  • Product
  • Base products
  • Variant
  • Item
  • SKU (Stock Keeping Unit)
  • Article
  • Category
  • Style
  • Bundle
  • Package
  • UPC (Universal Product Code)

Orsaken att det finns så många artefakter för att beskriva det konsumenter köper har primärt att göra med att dela in de beskrivande attributen på gemensamma nivåer. Ganska typiskt så finns ett behov att ha en modell där attribut ärvs ner genom en hierarki för att minska underhållet av de lägst stående artefakterna.

Ordningsregler

Vi börjar med de beskrivande termerna för att organisera innehållet. En kategori är en beskrivning av vad man kan förvänta sig för typ av produkt inom denna. Det är ett sätt för marknadsavdelning att organisera innehållet vad e-handlaren säljer. En kategori innehåller inte några beskrivande attribut om varors beskaffenhet, snarare en gemensam beskrivning av den mest nyckfulla beskrivningen av samtliga ingående produkters gemensamma användningsområde.

En variant beskriver en unik uppsättning av attribut. Varans beskaffenhet för olika varianter är ofta identisk, men det är skillnader i t ex förpackningsvolym, storlek eller liknande.

Lägst stående artefakt

SKU är ett entydigt begrepp som alltid beskriver den lägst stående artefakten. Ett SKU kan aldrig delas i mindre delar och varans beskaffenhet blir entydigt definierad av attributen direkt definierade med SKUn tillsammans med dess förfäder. Stock Keeping Unit är alltså det en handlare lagerför på sin hylla och det som konsumenten köper. Typiska attribut som ligger på SKU är färg, storlek och volym. Begreppet ITEM är en alternativ beskrivning för den lägsta nivå SKU, och alltså likställd SKU i en hierarki.

PIM

Illustration 2.

UPC betyder Universal Product Code. Det är en tillverkarspecifik kod som, i de fall det förekommer, är identisk för två varor oberoende av säljare, plats och system. Ofta har handlaren ingen direkt nytta av att upplysa konsumenten om denna och det är därför på sin höjd lagrat internt i säljarens PIM-system. UPC är i praktiken ett attribut som hänger med på lägsta hierarkiska nivå, SKU.

Två eller flera SKU som tillsammans bildar en för kunden användningsbar kombination är en bundle, inte sällan kombinerade med marknadsföringstekniska metoder såsom ett attraktivt ”bundle price”. Man kan översätta bundle med bunt eller packe. Till exempel kan mössa och vantar utgöra en ”bundle”, ett paketpris. En bundle kan för att uppnå enklare administration sättas upp på en högre nivå i PIM-systemet eller e-handelssystemet, men det kunden till sist köper är kombinationen av två eller flera SKU.

PIM

Illustration 3.

Marknadsföringsaspekten

Tandpetare går inte att sälja styckvis, de säljs typiskt i en förpackning/box/package om 200 st. En större restaurant skulle sannolikt vara mer intresserad av att köpa ett paket av t ex 10 st ovan nämnda paket/box/package. Då vi konstaterat att SKU är den lägst ordnade definierade enheten så bör detta sättas upp som att det lilla paketet om 200 tandpetare är den SKU handlaren säljer av den anledningen att man inte säljer tandpetare styckvis. SKU-definitionen bör innehålla ett attribut som beskriver att antalet enheter (pieces) är 200 st (motsvarande). Däremot bör olika paketeringar (package) sättas upp för att möta marknadens efterfrågan.

PIM

Illustration 4.

Hierarki bland begreppen

Produkt är den generiska beskrivningen av en försäljningsbar vara. Ofta kan man tilldela attribut på en produkt som berättar om dess beskaffenhet och egenskaper. Termen ”Base product” är likställd produkt. Termen antyder att man kan forma olika varianter utifrån en basprodukt.

Det är inte alltid det finns ett behov för en mellannivå mellan produkt och SKU. Men det finns två förekommande artefakter, dessa kallas Artikel och Style. Dessa både ska beskriva varans beskaffenhet och utförande när ett sådant behov finns. Ett exempel är ett par Jeans som finns i två utförande, ”slim” och ”wide”. Produkten är i övrigt lik vad gäller sömmar, knappar, fickor och material. Oftast finns båda stylen i olika varianter vad gäller storlek och färg. Om en skjorta finns i ”enfärgat” utförande samt ”rutigt”, så är det en god idé att göra dessa som styles, då båda kan säljas i olika varianter gällande färg och storlek.

Inom industri och tillverkning är snarare artikel ett vedertaget begrepp. Det finns fall där artikel är den lägst stående nivån och där artikelnummer är likställt med SKU. Det finns andra fall där artikel är likställd med style, och där varan med sin beskaffenhet säljs i olika storlekar.

PIM

Illustration 5.

Nu har vi lyckats bena ut alla begreppen och förhoppningsvis den oreda som vi såg innan. Vi kallade kategorier (category) och varianter (variant) ordningsregler då dessa inte är artefakter i modellen. Produkter tillhör en kategori men ärver inga egenskaper från kategorin. Vidare så bildar olika variationer på varans attribut olika varianter, men det finns inget som ärver något från ”varianter”.

Bundle och Package är sätt att koppla ihop relationer mellan SKU på ett marknadsföringsmässigt sätt för att göra ett erbjudande mer tilltalande. Det finns mycket fler exempel inom detta men vi stannar vid dessa två då dessa är vanligt förekommande inom diskussion kring PIM.

Vi införde en hierarkibeskrivning där vi placerade ut Product, Style och SKU, och fann synonyma beskrivningar såsom Article och Item som vi lade i en alternativ hierarkibeskrivning.

Hör gärna av er om ni vill prata PIM-lösningar med oss på 3bits.

Kontakta oss

Vi berättar gärna mer om PIM-lösningar.

*