Skapar dina paket en wow-effekt för kunderna?

I en butik kan jag bli positivt överraskad av en påse. Ja, inte en sådan där sladdrig plastpåse. En i tjockt papper med ett tilltalande tryck och tvinnade handtag, eller en tygpåse med fina färger. Det gör det som är i påsen ännu finare eller bättre. Allt förnuft inom mig säger mig att jag inte borde gå på det. Men det funkar så. Samma sak är det med e-handelspaketen som varje vecka dimper ner i brevlådan eller aviseras från utlämningsstället.

Personal parcels

Barnklädesbutiken Kompani Knut skickar alltid paket där produkterna först är inslagna i fint silkespapper. Lindex Shop Online skickar med en liten hälsning där den som har packat paketet signerar vykortet.

Inte många butiker tänker på det där lilla extra, men de som gör det får ofta återkommande kunder och bättre relation till sina kunder. Och det låter ju bra. Något som skulle kunna vara värt de extra kronorna det kostar att skapa en lite mer personlig kundupplevelse. En liten hälsning. Eller ett silkespapper och en personlig klisterlapp som omsluter produkten som nu får lite av en wow-effekt. Nästan så att man inte vill öppna den samtidigt som att man vill slita upp och se vad som döljer sig i den omsorgsfulla packningen. Eller en rabattkod till nästa köp eller en liten gåva för att leveransen dröjt ett par dagar extra för att orderingången varit hög. Vilket säkerligen leder till ytterligare köp. Och om man ens hade sett det som ett problem är allt förlåtet.

Har du bara en webbutik har du sällan möjlighet att träffa dina kunder och skapa en personlig kontakt. Många kommer du troligtvis aldrig ens att maila med förutom de automatiserade mailen. En del kommer att vara missnöjda utan att du ens får höra det. En del positivt överraskade utan att du får någon feedback att de varit nöjda. Men skapar du ett avtryck ökar dina chanser att du dels får en återvändande kund, och dels att kunden sprider det vidare. Det är inte bara kundens fysiska vänner som får höra om ett lyckat köp. På olika forum och Facebook-grupper med tusentals medlemmar i varje grupp diskuteras webbshoppar dagligen, och tro mig, där finns många köpstarka som bryr sig om köpet även efter klicket på kundvagnen.

Och har du en butik där varorna levereras omsorgsfullt kommer dina kunder att förvänta sig samma behandling i webbutiken. Personliga paket behöver inte vara så avancerade, bara genomtänkta.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig