Experience the Experience - Del 2

Förra månaden skrev jag om när vi var på Sitecore Symposium 2014 i Barcelona i september, här kommer ytterligare reflektioner som vi tog med oss hem från eventet. Vi ska sluta att göra antaganden om innehåll, utan i stället testa mer. Hur gamification kan vara positivt för kundlojalitet och engagemang. Och för de som har ett behov av att hantera och analysera externa webbsajter som om det vore en vanlig Sitecore-sajt på ett och samma ställe, kommer FXM att vara fullt integrerad i Sitecore 8.

Symposium

Testa mera

Men hur vet man att det innehåll som man har skrivit fungerar? Det kanske gör saken till det värre, i stället för en förbättring. Tittar man på de verktyg som finns i dag så sticker Sitecore ut med sitt stöd för just detta. Project Skynet är kodnamnet på det som Sitecore har kommit fram till är det bästa sättet att arbeta med innehåll. Vi ska sluta att göra antaganden om innehåll, utan i stället testa mera. Project Skynet integrerar maskininlärningstekniker i testramverket, så att man kan identifiera trender. Genom att spara stora mängder med data kan systemet lära sig vad som fungerar och inte fungerar, samt föreslå olika optimeringar som redaktören kan göra.

Genom att använda gamification kring innehållsskapande utmanar systemet dig att göra antaganden på hur bra eller dåligt du tror att resultatet kommer att bli, för att sedan presentera resultatet så att du kan följa upp och bestämma dig för hur du ska gå vidare. Detta för att man inte ska behöva gissa vad som fungerar bäst, utan i stället veta. Gamification innebär att man lägger till olika former av spelkomponenter till ditt innehåll, i en kontext som normalt inte hänger samman med spel, för att öka engagemanget och kundlojaliteten. Det finns till exempel många som erbjuder att man får vara med i en utlottning i utbyte mot att man recensera en produkt som man har köpt.

Hantering och analys av externa webbsajter

En nyhet som kommer att vara fullt integrerad i Sitecore 8 är Federated Experience Manager (FXM). FXM lägger till personalisering, test och analys som erbjuds av DMS till externa sajter som inte är Sitecore. Det här kan vara intressant för kunder som redan har en e-handelssajt, eller webbsajt på flera olika system, eller som har flera undersajter som inte hanteras i Sitecore innan. Nu finns det funktioner för att lägga in innehåll från Sitecore med hjälp av en kodsträng på de andra sajterna och sidorna, likt den för exempelvis Google Analytics för att knyta dem till Sitecore. Genom att använda FXM så kan redaktörer konfigurera innehållet på den externa sajten, styra innehåller med personalisering på samma sätt som om det vore en vanlig Sitecore-sajt, allt från ett enda ställe. Du kan givetvis använda hela Sitecores DMS för att hantera all besöksstatistik.

Gartners Magic Quadrant för CMS

Sitecore har en imponerande position i årets Magic Quadrant för CMS som presenteras av Gartner. Enligt Gartner ligger Sitecore i toppen med den bästa förmågan att realisera sin vision bland CMS- och CXM-företag. Adobe är något bättre, men enbart på att få ut sin produkt. Sitecore var tidiga med att anamma Customer Experience och i Sitecore 8 Experience Platform tas detta ännu ett steg längre.