Bizzkit – valfrihet i en e-handelsplattform

   10 jan 2020

För oss i Sverige är e-handelsplattformen Bizzkit en ny bekantskap att jobba med, men danska Hesehus har levererat e-handelslösningar på den egenutvecklade plattformen Bizzkit sedan 2002.

Bizzkit kontor

2018 introducerades plattformen under namnet Bizzkit och i det första internationella steget etablerade de sig i Sverige. Sverigekontoret ligger i Göteborg, inte långt ifrån 3bits huvudkontor. Under 2019 tecknades ett partneravtal mellan Bizzkit och 3bits som en av de första externa lösningspartnerna utanför Danmark. I Danmark fortsätter Hesehus att utveckla e-handelslösningar på plattformen, i samma lokaler som Bizzkit driver utvecklingen på plattformen. I dag är Bizzkit en av de 3 mest använda e-handelsplattformarna i Danmark med fler än 100 kunder inom både B2B och B2C som Fristads AB, Zizzi, Stoff & Stil, Assa Abloy, Fazer och Matas.

Integrerad valfrihet

Bizzkit har sömlöst kopplat PIM, DAM och CMS med en öppen API-arkitektur för att bygga headless e-handel. Samtidigt har kärnprodukterna en samordnad roadmap som ständigt säkrar en heltäckande lösning för användarna. Plattformens API-struktur gör det enkelt att integrera med tredjepartsmoduler som lösningar för sök, betalning, frakt och personalisering och anpassa lösningen. Med en flexibel arkitektur kan man bygga egna unika egenskaper utöver plattformens standardfunktionalitet och integrera med andra utan att påverka den centrala uppgraderingen av plattformen. Minst fyra releaser planeras varje år för att plattformen alltid ska vara aktuell och anpassad att följa med den snabba utvecklingen inom e-handel. Det ska inte vara ett stort projekt utan är enkelt att uppgradera till nästa version.

När passar denna e-handelsplattform

I och med att plattformen är headless och inte har någon färdig sajt så lämpar den sig väl för större projekt. Är man ute efter en helt unik lösning vad gäller design och funktion passar det att bygga på en headless- och microservices-arkitektur med en best of breed-strategi. Bizzkit har en filosofi av att inte bygga sådant som inte på ett riktigt bra sätt kan bli generiskt i plattformen. Detta gör att man föredrar att bygga kundunikt på sådant som sällan blir likartat mellan olika kunder. Man ser hellre att man då nyttjar andra delar av organisationens applikationsflora och exponerar detta som tjänster ut till e-handeln. Exempel på detta kan vara lagersaldohantering, prisberäkningar, kunddata och annat som ofta finns i ERP eller andra redan befintliga system.

”You had me at Headless”

En headless e-handelsplattform är inget nytt, men i takt med att kundernas köpvanor och kundresan förändras blir headless-lösningen mer relevant. Med API-strukturen som utbyter information mellan backendplattformen och den kundinriktade delen utformas e-handelslösningen för att snabbt kunna skalas, anpassas och utvidgas.

En av våra Affärsutvecklare på 3bits sa ”You had me at Headless” när vi inledde samarbetet med Bizzkit, vi ser fram emot att utveckla e-handelslösningar tillsammans framöver.

VD