Coronapandemins effekt på e-handeln

E-handeln har tagit ett stort kliv framåt när vi förändrar vårt rörelsemönster under Coronapandemin. Vi ser nya lösningar och beteenden som troligtvis kommer att leva kvar även när vi återgår till en mer normal vardag. Vi delar med oss av några spaningar om trender i denna snabba utveckling framåt.

Coronapandemins effekt på e-handeln

Redan i slutet på januari, när Kina hade 81 rapporterade dödsfall, rapporterade Allibabas Taobao att man sålt 80 miljoner ansiktsmasker bara mellan 21e till 22e januari. På JD.com tog hanspriten slut plötsligt och samma effekt spred sig världen över och vi kunde läsa om folk som hamstrade och även sålde handsprit till ockerpriser. Pandemin spåddes få positiva effekter på e-handeln även om stor osäkerhet fanns främst kring leverans av varor i och med nedstängningar i Kina.

Konsumenternas beteende ändrades över en natt

6 av 10 företag inom detalj- och partihandel räknade i mars med att tvingas minska bemanningen i Sverige. 75 000 jobb var i fara och 160 000 kunde behöva gå ner i arbetstid. Stödpaketen kring korttidsarbete, hyreslättnader, arbetsgivaravgifter avlöste varandra och var avgörande för att mildra krisens framfart.

Svensk handel gjorde en undersökning 22-24 mars där det framkom att inom sällanköpshandeln hade 28 % av bolagen tappat minst 60 % av sin omsättning.

Konsumenternas beteende ändrades över en natt.

I Postnords e-handelsrapport e-barometern för maj kunde man läsa om en 32 % ökning av svenskarnas e-handlande mellan februari och mars. Dagligvaruhandeln ökade 75 % i mars jämfört med februari till följd av bunkring och färre restaurangbesök. Främst kunde man se en tydlig ökning i åldrarna 65-79 år där 21 % uppgav att de e-handlat mat under mars jämfört med bara 7 % samma period föregående år. Apoteksvaror ökade under Q1 som helhet med föga förvånande 37 %.

Några år framåt i tiden

Niklas Zeitlin på Coop tror att e-handelsutvecklingen inom mat kommer att ha påskyndats med ca 2 år efter att Coronakrisen lagt sig. Coop siktade på att ha 3-4 dubblat kapaciteten under hösten. Även Mathem ger samma bild av utvecklingen och prognosen. Logistiken både kring antal utkörningar och kapacitet har kraftigt behövt utökas. Man har även plockat i egna butiker för att snabbt kunna skala upp.

Hem och gör det själv

Ikea fick stänga över 300 av sina 430 varuhus globalt. Många av de öppna varuhusen har fått införa begränsningar på antal besökare och antalet besökare sjönk dramatiskt. Försäljningen via nätet har ökat med 200 % både sedan samma period föregående år och mot några månader tillbaka innan pandemin. I länder där varuhusen tvingats stänga har e-handeln femfaldigats.

Byggmax ökade omsättningen med 22 % under första kvartalet 2020 gentemot samma period föregående år. Under slutet av mars ökade ”hemmafixar-produkter” till följd av att allt fler människor var hemma. Liknande rapporter har man kunnat läsa från andra inom samma bransch.

Effekter för e-handlare

Minskad efterfrågan i butiker till följd av restriktioner gör det svårt att sälja sina varor. Rea hjälper inte eftersom folk inte vill eller får går till butiken. Vi har som en följd av detta sett utbredda reor på e-handeln för att på detta sätt få sålt varorna. Nästan alla större handlare har använt detta redskap.

Många har troligen gärna e-handlat för att minska tristessen av social distansering och för att göra det finare hemma när man spenderar så mycket tid där.

Click and Collect slutade att fungera i och med att det var just butikerna som folk inte ville gå till. Många ställde snabbt om till fri frakt för att överbrygga detta dilemma samt möjligheten till hemleverans.

Många yngre oroar sig för sin privatekonomi (47 %). Bland de äldre är oron bara 14 %. Mer än hälften av svenskarna undviker att gå i butiker och bland äldre är denna siffra över 80 %. Nästan hälften uppger att de styrt om sina inköp till butiker i närområdet. Detta är såklart en jättemöjlighet för den lokala handeln. 40 % jobbar hemma och 80 % tillbringar mer fritid i hemmet. Acceptansen för långa leveranstider har ökat under krisen. Under april handlade 78 % av svenskarna på nätet, vilket är den högsta siffran någonsin.

Handlare testar nya grepp

Kjell & Company ser att vissa butiker har tappat försäljning, men det kompenseras med råge av ökad handel online. Kjell & Companys kunder kan nu hämta sina onlineorder utanför butiken. Tjänsten lanseras i 40 av kedjans butiker. Tjänsten innebär att kunderna kan lägga sin order online eller via telefon och få varorna levererade direkt i bakluckan eller cykelkorgen utanför Kjell & Companys butik.

Naturkompaniet lanserade en tjänst för rådgivning och köp via telefon. Tjänsten erbjuds i alla kedjans 34 butiker. Butikens friluftsexperter guidar kunden genom sortimentet, som kan lägga en order direkt och få den levererad mot postförskott.

Winston & Elle, modehandlaren med två butiker i Sundbyberg och Stockholm erbjuder till exempel kostnadsfri personal shopping – men inte i butik utan via videosamtal. Kunden bokar en tid och, blir uppringd och får 20 minuters personlig service med tips och råd.

Biltema har nyligen lanserat en click and collect-lösning. Nu har tjänsteutbudet utökats med drive in för kunder som inte vill gå in i varuhuset och hämta sin order. Istället kör kunden fram till varuhuset där personalen möter upp och levererar varorna.

Flera aktörer i dagligvaruhandeln har tagit nya grepp för att underlätta livsmedelsinköpen för äldre och personer i riskgrupper. Flera butiker har börjat öppna tidigare för att låta dessa grupper handla ensamma i butiken. Andra har snabbt lanserat e-handelslösningar eller utökat tjänsteutbudet med hemleveranser. I Uppsala har Ica Nära Stabby placerat en varuautomat fylld med färdigrätter, mellanmål och drycker utanför entrén.

Vad kan du göra nu?

Det är troligt att viss del av de beteendeförändringar som pandemin medfört kommer att bestå när den är över. Resandet har fallit med 90 % enligt många rapporter men det är inte otänkbart att det blir en bestående nedgång pga att företagen insett hur bra videomöten faktiskt fungerar.

På samma sätt kommer många konsumenter som tidigare inte provat e-handel fortsätta med detta när de inser hur smidigt det fungerade.

Offensiva satsningar på e-handel har varit högt på många bolags agendor länge, men då främst för att öka försäljningen. En insikt i och med pandemin är att e-handel även bör vara högt på agendan för att minska bolagets riskexponering. Det är ju trots allt en så avskild kanal att det i tider som dessa kan göra skillnaden på att faktiskt nå sin kund när det är omöjligt genom butiksledet. Så har man troligen inte tänkt tidigare, möjligen då i fråga om expansion mot en marknad där man ännu inte har butiker, men inte för att nå alla befintliga kunder i butiksledet.

Fundera avslutningsvis på följande frågor.

  • Hur skalbar är din e-handel?
  • Kan du nå dina kunder via e-handeln lika gärna som i butik? Om inte, vad saknas och kan detta göras digitalt?
  • Hur gör du i dag för att dina kunder ska känna till e-handeln som en lika naturlig kanal som dina butiker?