Di e-handel 2020 – del 2

   19 nov 2020

I den första delen av spaningar från konferensen Di e-handel pratade vi om den kraftiga tillväxt e-handeln haft i år i Sverige och fick ta del av trender och hur snabbt e-handlare tvingats förändra sig för att möta nya kunder och kundbehov. Hur man kombinerar lönsamhet och tillväxt i e-handelsbranschen var ett fortsatt tema.

Di e-handel 2020

Tillväxtraketens framgångsresa globalt – hur bygger du en organisation för att lyckas?

Fredrik Palm, VD på Desenio, tycker att det är bra att hitta de små nischerna som kanske inte är så intressanta för de stora jättarna. Desenio säljer poster och tavlor till hemmet med stor kreativ höjd inom bolaget.

Du måste ha produkter som kunder vill ha och finnas där människor är. Influencer marketing är bränslet som driver varumärke och trafik för Desenio. Mycket handlar också om sökmotorerna där det läggs mycket jobb för att synas. I de länder där utvecklingen av e-handel är längre fram är det i regel dyrare att skaffa kunder via onlinemarknadsföring än i till exempel Tyskland som inte kommit lika långt som UK och Sverige.

Vägen mot en hållbar e-handel

Pär Svärdson, VD på Apotea, Charlotta Szczepanowski, Chef för Hållbarhet och kvalitet på Coop och Thomas Jensen, Sverigechef på Boston Consulting Group hade en paneldebatt om hållbar e-handel. Logistik, transporter, returer, last mile och förpackningar – det finns många olika aspekter när man talar om att göra e-handeln mer hållbar. Panelen var inte eniga och det är nog så det ser ut i stort. Är det mer hållbart att åka och hämta upp ett paket hos ett ombud, eller få det levererat direkt hem?

På Apotea fokuserar de mycket på att minska allt onödigt, så som förpackningar till förpackningar som inte fyller något syfte. De informerar sina leverantörer om det för att få till en förändring och lägger även upp information på sajten så att kunderna kan göra ett informerat beslut. De yngre kunderna är väldigt medvetna och kunniga och hjälper till att driva på utvecklingen.

Kunder har gått från att det är ett hållbart alternativ att köpa ekologiskt till att det finns så mycket annat att ta hänsyn till också för att tänka hållbart när man handlar mat. Coop jobbar nu mycket med att förtydliga och deklarera så att man kommer att få se vad produkterna påverkar utifrån 10 olika aspekter så som odling och tillverkning, transport, förpackning.

Från bred kategoriexpansion tillbaka till fokus på böcker – vilken strategi har bäst förutsättningar att lyckas?

Ytterligare en förändringsresa är Adlibris som återigen fokuserar på kärnverksamheten – böcker.  Jonas Karlén, VD på Adlibris berättar att de förvärv de gjorde för att bredda kategorierna både ledde till framgångar och motgångar, men där de upplevde att det blev för spretigt och att kundupplevelsen blev försämrad. De hade svårigheter att hantera hela kedjan när den tidigare bara varit fokuserad på böcker.

Att hitta sin nya strategi – de började att titta på läsningen, är det verkligen så att den är utdöende? En undersökning genomfördes där 8/10 angav att de trodde att de skulle läsa lika många eller fler böcker framöver. De fortsatte att titta på migreringen till online – fysiska boken kompletteras ofta med ljudböcker och e-böcker. Faktaböcker, barnböcker och studentlitteratur är fortsatt starka i den fysiska formen. Den ökade konkurrensen kommer att öka ytterligare nu när Amazon tar sig in i Sverige. Nu ligger fokus på böcker och med en del kringprodukter som presenter, spel och pyssel. Hellre än att vara halvbra på mycket satsar de nu på att bli bra på några få kategorier och göra det riktigt bra.

Analys av data och automatisering av prissättning och inköp är ett mycket viktigt område framåt där Adlibris har mycket kvar att gräva i berättar Jonas.

Spaning in i e-handelns decennium

ICA

Dagligvaruhandeln agerar snabbt för att komma in i den digitala världen och Coronapandemin har verkligen drivit på detta när flera kunder upptäckte mat online.

Anders Svensson, VD på ICA Sverige, berättade om transformationen som dagligvaruhandeln går igenom. ICA är marknadsledare online och ser att ökningen kommer att fortsätta. Under Q2 var ökningen 114 % för marknaden och 148 % för ICA jämfört med samma kvartal 2019.

Han pratar om att e-handeln med mat har blivit folklig. Länge var detta något som mest var för barnfamiljer med god ekonomi i storstäderna. 2015 bestämde sig ICA för att trycka på gasen och satsa online för att kunderna bedömdes redo.

Personalisering skapar lojalitet på nätet. Receptsidor kan kundanpassas när man loggar in på ICA.se. Det handlar inte bara om vad man handlar utan även om var man handlar. Kanske handlar man olika saker på stormarknaden när man är hemma och annat på den lokala handlaren när man är på semester.

Last mile och den digitala marknadsplatsen är viktiga områden för att skapa en bättre kundupplevelse. De jobbar med kringtjänster, man kanske även vill kunna leverera andra varor och paket när man ändå levererar maten.

ICA har investerat i Ocado för att för att automatisera mer, det är ett effektivt system för dagligvaror online som kommer att vara implementerat 2022. 40 000 artiklar kommer att kunna erbjudas i ett automatiserat lager.

Mindre dåligt är inte bra nog – bara netto noll duger

Zalando är ett av Europas ledande modeföretag med mer än 2500 varumärken på sin sajt. David Hejgaard, Nordenchef på Zalando, pratade om modeindustrins del av utsläppen och vad de kan göra för att förbättra miljöpåverkan och göra mer hållbara val.

Förpackningar är en viktig del där det inte ska vara större än nödvändigt och i ett bättre material. De vill göra det lättare att hitta hållbara produkter. I filtreringen går det att välja att man bara vill se hållbara produkter som fair trade och ekovänliga som ekologisk bomull. Zalando kommer även att kunna sälja begagnade produkter för att förlänga livstiden för ett plagg.

 

Som vanligt innehöll konferensen Di e-handel en bra mix av insikter, case och inspiration, men nästa år hoppas vi att vi kan träffas fysiskt för mer nätverkande och dela kunskaper med varandra i branschen.