E-barometern Q1 2023

När det första kvartalet summeras i E-barometern hamnar totala resultatet för e-handeln i linje med snittsiffran för 2022, -7 %, något bättre än motsvarande kvartal i fjol. Temat i rapporten är internationell e-handel, hållbarhet och begagnat på nätet.

E-barometern Q1 2023

I E-barometern kan vi läsa att de branscher som fortsatt visar stabila tillväxtnivåer online är apotekshandeln och klädbranschen. Onlineapoteken erbjuder nya tjänster för att bredda sig som läkarbesök online, videorådfrågning av farmaceut och utökning av sortimentet med det framgångsrika skönhetssegmentet.

För klädbranschen utvecklas kundresan genom att många kunder använder appar och webben när de är i butiken för att kolla lagersaldo och undersöka utbudet online. Det digitala och fysiska vävs allt mer samman. Online är det lättare att ge detaljer och mer information om en produkt – en fördel med digitala där flera kedjor ger möjligheten att scanna QR-koder eller streckkoder för att läsa mer om en vara.

Hållbarhet i fokus

Den cirkulära handeln har fått ett lyft när många vill fynda begagnat både ur ett ekonomiskt perspektiv och ur hållbarhetsaspekten. En av de mest nedladdade apparna i början av året var Vinted, plattformen för begagnat.

Barnkläder är en kategori som lämpar sig väl där kläder sällan hinner bli utslitna innan de är urvuxna. Och även mer exklusiva och unika produkter till vuxna går bra begagnat. Polarn o. Pyret har länge haft en second hand där medlemmar kan lämna in begagnade kläder och få ersättning med värdecheckar, något som även Lindex har med sitt Play it forward. Nyligen startade även MQ Marqet upp second hand som har varit en försäljningssuccé där de ser ett stort intresse hos kunderna.

Svensk e-handel är smidig, relevant och tillgänglig

När man frågat vad konsumenterna tycker är svenska e-handelsföretagens styrkor lyfter man fram:

  • Smidiga betallösningar.
  • Relevanta leveransalternativ.
  • Tillgänglig kundservice.

När konsumenterna e-handlar från utlandet anges främst att det är för att få tillgång till ett större utbud, unika produkter och för att hitta varor till lägre pris än här i Sverige.

Tänk på produkter som content

Jacob Lovén från podden Den Digitala Draken som undersöker Kinas tech-scen nämner några saker som vi kan lära oss av de snabba trendkänsliga onlineföretagen i särskilt Kina där han pratar om tre trender att hålla koll på:

  • Superappar som kan bli ett slags operativsystem för det dagliga livet där man kan hantera till exempel finansiella transaktioner, boka frisörbesök eller taxiresor eller checka in på sjukhuset i samma app. I Kina används WeChat till många olika sysslor i vardagen.
  • Effektivitet före tillväxt där man talar mer om retention, behålla de kunder man har, snarare än att hitta nya kunder. I Kina upplevde man detta fenomen för några år sedan när företagen tröttnade på att betala dyrt till Alibaba för att nå en konsument. I stället dök det upp mer upplevelsebaserad e-handel i stället för sökbaserad och Jacob spår nu att fler företag kommer att gå mot det upptäcksbaserade.
  • Saasifieringen av Internet och världen innebär att barriärerna blir mindre för att starta och driva e-handel. De små kommer inte att bli lika stora som de största, men de små e-handlarna kommer att bli fler.
Om du vill att din kund ska komma in på din hemsida mer än en gång i veckan så behöver du också publicera nyheter fler än en gång i veckan. Tänk på produkter som content och sök en direkt feedback från konsumenten. Testa efterfrågan.

Det blir en allt mer komplex konkurrenssituation för svenska detaljhandlare. Konsumenterna är mer prisorienterade, den internationella handeln ökar och en växande marknad för second hand där det gäller att kunna anpassa sig bäst efter de nya förutsättningarna.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig