En flexibel checkout för B2B

   21 jun 2021

Har du handlat på en konsumentsajt och önskat att det fanns lika smidiga checkout-lösningar även för B2B online? Då kan en betalplattform vara något att titta närmare på för att förenkla köpen digitalt för företag.

B2B inspireras av B2C

För många år sedan kunde det vara krångligt att få till betalningen på en e-handelssajt, särskilt om man använde mobilen. Med fokus på att göra checkouten smidigare och mer flexibel är det numera oftast ganska smärtfritt att få igenom sin beställning – om man är konsument. När det gäller B2B finns det mycket att inspireras av från B2C-sajter, både funktioner och flöden som vi är vana vid har letat sig in till den digitala företagsförsäljningen. Vi förväntar oss i många lägen att kunna få liknande upplevelse när vi handlar på nätet oavsett om vi köper privat eller till företaget. Detta driver på utvecklingen av B2B-sajter, en smidigare köpupplevelse ökar konverteringsgraden och ger nöjdare kunder.

Minska risken

Som e-handlare vill du varken riskera att sälja till någon som inte kommer att betala, eller att neka en kund som faktiskt skulle betalat och där du i stället förlorar intäkten. AI och maskininlärning kommer att kunna hjälpa till framöver när riskantaganden kring krediter ska göras säkrare. Det kan även hjälpa er att nå nya kundgrupper som ökar er försäljning.

Betalplattform

Betalplattform för B2B

En betalplattform för B2B är en effektiv lösning för att skapa egna flöden som passar just din verksamhet. Den användarvänliga checkouten kan nu erbjudas även till företagskunder. Målet är en personlig och snabb checkout som hjälper till att öka företagsförsäljningen online. Förutom att hantera digitala betalningar finns det förutsättningar att schemalägga betalningar vid återkommande köp och fakturering.

Kanske har ni ett behov av att kunna erbjuda köp med handpenning eller att kunna kombinera betalsätt, att man som kund får betala 20 % på kort och resten på faktura. För att senare ha möjlighet att ta allt på faktura. Eller att på kundspecifik nivå styra om olika fakturalängder ska kunna väljas och även möjlighet att lägga på ett extra belopp för längre kredittid.

Skapa önskad kundresa

Vi på 3bits är partner med Briqpay som erbjuder en betalplattform och ett registreringsflöde för B2B. Med bara en integration mot Briqpay får företag tillgång till alla önskade betalsätt, lokalt eller globalt. Vilket gör det enkelt att växa och samtidigt erbjuda en lokal upplevelse vid en internationalisering. Oavsett om man erbjuder egna betalsätt som en egen fakturalösning, kortinlösare, PSP eller alternativa betalsätt så kan företagen enkelt lägga till, byta ut och på så sätt skapa önskad kundresa med full flexibilitet.

Med en betalplattform kan företag få verktygen för att skapa en bra kundupplevelse och en kundresa helt anpassad efter behoven. Hör gärna av er om ni vill veta mer hur digitala betalningar för företag kan förenklas.