Matvaror stavas e-handel i vardagspusslet

22 % av svenskarna gör det. Försäljningen ökade med 38 % under 2013. Ändå är andelen av livsmedelsförsäljningen på nätet bara knappt 1 % av den totala omsättningen av livsmedelshandeln. 265 miljarder finns i potten. E-handeln med livsmedel spås kunna bli 22 % om tio år, om vi bara gör rätt.

Online grocery

I rapporten Digital Mathandel 2014 som tas fram av Svensk Digital Handel framgår att livsmedelsförsäljningen på Internet fortsätter att gå starkt. Matbutikerna med standardsortiment har nu gått om de färdiga matkassarna i popularitet.

Ett första försök

Jag minns när det gjordes ett första försök med matnäthandel för många år sedan. Någon där jag jobbade som hade småbarn och mer än heltidsjobb skulle prova. För att få vardagspusslet att gå ihop lite bättre. Många var skeptiska på fikarasten. Skulle det bli det som låg längst ner i fruktlådorna som levererades och tråkiga köttbitar. Men det visade sig vara precis tvärtom. Det plockades i stället direkt från lagret innan alla vanliga kunder har varit och klämt och känt. Det som levererades var av oklanderlig kvalitet. Det enda som blev fel var att det blev ett kilo citroner i stället för en citron. Men det fick bli en snygg dekoration i köket och den felbeställningen gjordes inte igen av kunden. Tyvärr blev det inte någon boom för mathandeln den gången och just den e-handelssatsningen lades ner.

Den näthandelsvana generationen

Kunderna var inte mogna som nu för tekniken. Snart kommer de som är uppväxta med Internet direkt på BB handla mer och mer när de börjar arbeta och skaffar familj. För de är det inget konstigt alls att beställa mjölk och middagsmat till veckan när de sitter i TV-soffan. Internet och e-handel är en naturlig del i vardagen och de kommer inte att förstå varför man ska dra runt i butiken med en alldeles för stor och svårstyrd kundvagn och irra runt bland hyllorna. Jag frågade efter pärlsocker i en butik som jag inte brukar handla i och fick till svar att det är vid sockret. Där kände jag att det var läge att sluta fråga och leta reda på det själv.

Det är nu det tar fart

Enligt en rapport som HUI Research har skrivit, på uppdrag av GS1 Sweden, skulle livsmedelsförsäljningen på nätet kunna uppgå till 22 % av den totala omsättningen beroende på ett antal förutsättningar om tio år. Det skulle innebära en högre omsättning för bara matdelen än vad e-handeln totalt omsätter i Sverige i dag. Flera av de förutsättningarna ökar, om än långsamt, men det går åt rätt håll. Konsumenterna mognar i att handla på nätet generellt, tekniken går framåt och logistiken förbättras, även om det måste bli bättre. Plock- och varuhantering måste bli ännu mer effektiv, smartare kylskåp och mer digitaliserade hem, och kylmöjligheter i anslutning till bostäderna är några av förutsättningarna för att e-handeln med livsmedel ska kunna få större genomslagskraft. Att fler aktörer, såväl svenska som utländska, tar sig in på marknaden är en annan viktig faktor.

ICA nära lansering

Det har varit tal om ICAs e-handelssatsning en längre tid. Just nu testas den nya plattformen av fyra pilotbutiker i Östergötland. Utbud och service kan komma att variera när det under 2015 kommer att anslutas fler ICA-butiker. Det är de själva som kommer att styra priser och om de kommer att erbjuda utkörning, eller bara upphämtning.

Jag läste en artikel om ICA Norrköp i Norrtälje som hade börjat att plocka ihop varor till pensionärer för att sedan utveckla och effektivisera detta med hjälp av Internet. Och det visade sig att det var fler än bara pensionärer som gärna ville ha avlastning med matinköpen. Man kan välja mellan att hämta upp det själv, eller få det hemkört. De var tidigt ute med sin satsning för att just komma in på marknaden tidigt och skapa sig en trogen kundkrets.

Tidsvinsten är viktig

I ett allt mer stressat samhälle väljer vi att lägga mindre tid på det vi inte själva måste göra och betalar någon annan för att göra det. Tid är också pengar har väl aldrig stämt så bra som nu. Tidsvinsten är det som framhålls som en av de största fördelarna i rapporten om Digital mathandel. Och det är väl just det som e-handel handlar om, att underlätta människors vardag.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig