Onlinerecensioner – ja, tack!

Har du bra produkter kan onlinerecensioner vara en guldgruva, har du brister i någon produkt kommer detta att kunna uppmärksammas och förhoppningsvis åtgärdas, även negativa recensioner kan hjälpa till att sälja. De flesta läser recensioner och vi vet att många påverkar köpbeslutet. Det är lite som att få ett tips från en vän, men här måste man inte vara bekant med den som delar med sig av sin åsikt.

Online reviews

Öka trovärdigheten

Det finns olika undersökningar och siffror, allt från 70-85 % sägs läsa onlinerecensioner innan de beslutar sig för ett köp hos en handlare. De flesta läser 6 recensioner eller färre. Fler säger att positiva recensioner påverkar deras köpbeslut, än negativa. Men vilken undersökning man än läser kan man konstatera att det är viktigt för konsumenter att få reda på vad andra tycker.

Det är mer sannolikt att man skriver en positiv recension, än en negativ. Men många läser hellre negativa recensioner än positiva, kanske just för att man tror att en produkt är bra, men vill veta om det är några problem med den. När man läser recensioner kan beslutet tas ganska snabbt, ja eller nej, baserat på vad man läser. Den senaste tiden har jag läst recensioner på Amazon.co.uk, Lekmer.se och Zalando.se.

En e-handelssajt kan bli mer personlig om man hittar bra sätt att integrera kundernas åsikter och betyg. Och ju mer social den är, desto mer kan trovärdigheten öka. Vi hör gärna en röst och får en uppfattning innan ett beslut tas.

Något för alla

Korta produktcykler kan vara en anledning som anges för att inte införa kundrecensioner i sin webbutik, men det ska nog tas i beräkning om man ändå inte kunde öka sin omsättning och sälja fler varor till ordinarie pris i stället för att det går till kategorin för rea. Särskilt modevaror som ofta har en kort produktcykel, men där till exempel passform och kvalitet på tyger kan vara svåra att beskriva och som skulle kunna få en skjuts av recensioner.

Sökmotorer gillar recensioner eftersom kunderna gör det

Sökmotorer tar gärna hänsyn till onlinerecensioner eftersom kunder gärna läser dem. Det sägs att ungefär 10 procent av sökresultatet baseras på recensioner av olika slag. Kundrecensioner innebär mer innehåll på sidan, kanske använder kunderna synonymer som förbättrar sökresultatet och sidan uppdateras med content.

Det finns olika sätt att samla in recensionerna på nätet, det kan vara allt från direkt på produktsidan, en uppmaning när köpet görs, kanske i samband med en utlottning av ett presentkort varje månad till alla som recenserar varor, eller ett mail efter leveransen med en vädjan om att hjälpa till. Även här kan man ju tänka sig att man skulle kunna erbjuda rabatt på nästa köp eller liknande som kompensation om det är en vara som helt saknar kundbetyg eftersom det är bra att komma igång med recensionerna.

Var inte rädd för negativa recensioner

En negativ recension får mindre betydelse om det samtidigt finns en positiv. Det kan till och med vara så att trovärdigheten ökar när det går att se både negativa och positiva recensioner. Det sägs även att de som läser negativa recensioner har kommit en längre bit på väg i köpbeslutet att bli potentiella kunder.

Kom ihåg att negativa recensioner ska leda till interna undersökningar om hur något kan förbättras. Är det till exempel att en vara är liten i storleken kan detta läggas till redan i produktbeskrivningen för att uppmärksamma kunderna om detta innan köpet. Behandla recensioner som en konversation där man som företag och kundtjänst går in och försöker reda ut situationen, beklaga att något upplevts som negativt och försök att belysa om något är positivt.

Dina kunder vet bäst

Lita på dina kunder, engagera dem. Deras oslipade sanning är intressant för andra konsumenter och kan vara en värdefull konverteringshöjare för hela verksamheten.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig