Ett personligt skyltfönster i webbutiken

När man går förbi ett skyltfönster i en affär ser man ibland något som man fastnar för. Detta trots att dekoratören inte har gjort i ordning det för just mig. Det kan lika gärna vara produkter som inte alls är intressanta för mig som visas. I en webbutik däremot finns alla möjligheter att visa upp ett personligt skyltfönster. Tekniken för att uppnå detta i e-handeln är lättillgänglig och redo att implementeras redan i dag.

Det finns flera sätt att visa upp rekommendationer på en e-handelssajt, det kan vara allt ifrån herobilden på startsidan eller kategorisidan där det till exempel kan visas anpassade kampanjerbjudanden eller produkter som får extra fokus, eller produktrekommendationer i olika former där man kan visa upp produkter som passar till, eller alternativa köp. Det kan även handla om att personalisera sökfunktionen så att den blir mer relevant, eller navigationen när det finns en mängd olika val.

Allt handlar om att bli mer relevant och förenkla köpresan för kunden.

Presentera rekommenderade produkter

Andra köpte även, andra var intresserade av, missa inte, utvalt för dig. Listan kan göras lång med varianter för att öka merförsäljning och uppförsäljning. När en online merchandiser skyltar upp sajten kan det göras för att visa mig produkter som kanske passar baserat på det kollektiva intresset. I dag kan automation med AI och machine learning göra produktrekommendationerna ännu mer relevanta och visa förslag på varor som blir unika för just mig. Som att ha en personal shopper som vet vad jag vill ha efter att jag gett tips på sådant som jag gillar genom att klicka runt, söka, spara bland mina favoriter, köpa eller lägga i kundvagnen.

Personalisering

Inspiration från andra med liknande smak är för många en drivande faktor till köp. Att ha med ett Instagram- eller bildflöde där kunder visar upp sina köp kan i vissa branscher ge en boost till försäljningen.

Personalisering

Personaliserad navigation

Vissa sajter har mängder av kategorier i navigationen och det kan vara svårt som kund att hitta rätt. Genom att i stället för en standardsortering för alla kunder dynamiskt anpassa kategorierna för just mig kan jag lättare hitta det som är aktuellt för min sök- eller köphistorik eller produkter jag nyligen visat intresse för. Återigen gäller det att bli så relevant som möjligt och hjälpa till att snabbt visa rätt produkter. Ny teknologi för personalisering möjliggör detta på ett sätt som tidigare inte var möjligt.

Personalisering

På samma sätt kan även filtrering av produkter och produktlistor bli mer personaliserad för att matcha en kunds behov. Vill jag ofta filtrera fram vissa märken är det bra att göra det alternativet lättillgängligt för mig.

Relevant sök

Sökfunktionen på en e-handelssajt är viktig att lägga extra fokus på. Här kan också modern teknologi hjälpa till med stavning, synonymer och relevans. För varje tangenttryck i sökrutan sker mycket i bakgrunden för att förbättra upplevelsen på sajten.

När en kund söker efter något på sajten är det ett säkert kort att intresset finns för att hitta något och i förlängningen genomföra ett köp. Jag har genom åren både sett briljanta sökfunktioner som hjälper mig hitta rätt och även mindre lyckade. Som när jag på en sajt inte fick en sökträff på ”diskmaskinsrengöring”, utan efter ett tag insåg att jag behövde söka efter ”diskmaskinrengöring”.

Personalisering

Genom att komma med sökordsförslag i takt med att man skriver in sökfrasen kan man fort hitta rätt produkt eller produktgrupp. Synonymer är en annan viktig sak att tänka på när man bygger upp sin sökfunktion på e-handelssajten. Det jag kallar en topp kan någon annan kalla tröja, t-shirt eller kanske jumper.

Vi på 3bits har lång erfarenhet av att optimera kundupplevelsen genom personaliserade köpresor och är även partner med Voyado (som köpte upp Apptus) som kan erbjuda stöd för att optimera olika strategier för rekommendationer och personalisering på e-handelssajten. Hör gärna av er så berättar vi mer.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig