PostNord Retail Day - Vinnande affärsmodeller och kanalstrategier i ett fygitalt landskap

Höstens upplaga av PostNord Retail Day hölls digitalt med temat vinnande affärsmodeller och kanalstrategier i ett fygitalt landskap. E-handeln som länge gått starkt samsas med de fysiska butikerna och i den nya tillvaron fortsätter jakten på hållbara och lönsamma upplevelser. Vi bjöds både på inspiration och tips från e-handlare och forskare samt en genomgång av kvartalets E-barometer.

E-barometern Q2 2022

När rapporten E-barometern för Q2 2022 presenterades fick vi veta att även detta kvartal var tillväxten för e-handeln i Sverige -8 % för Q2 2022 jämfört med ett oerhört starkt kvartal 2021.

Det finns ett par branscher som ökat under kvartalet – apoteksvaror samt kläder och skor jämfört med 2021, resten har backat. Mest har dagligvaror backat med 28 % minskning jämfört med Q2 2021.

När Sverige nu går in i en lågkonjunktur, elpriset går upp tillsammans med bränslekostnader, räntorna stiger och inflationen ökar den allmänna prisnivån blir konsumenterna försiktigare och håller i plånboken när sällanköpsvaror ska inhandlas. Malin Winbom, Ordförande på Svensk Digital Handel och COO på Svensk Handel, pratar om vikten att hitta lönsamhet i sin verksamhet så att fokus kan läggas på rätt saker. Hon berättar också om att det finns en stark framtidstro på e-handeln i stort inom branschen.

Att kunna välja det leveranssätt som passar kunden bäst blir allt viktigare. 37 % uppger att de avstått från att köpa eftersom man inte blivit erbjuden det leveransalternativ man föredrar. Utlämningsställen står fortfarande för ca hälften av leveranserna när konsumenterna svarar på hur de fick sitt senaste e-handelsköp levererat. Intresset för leverans till paketboxar har ökat stadigt de senaste åren samtidigt som utlämningsställe sjunker.

Ladda ner hela rapporten E-barometern Q2 2022.

PostNord Retail Day

Konsumenter gör mer research under lågkonjunktur

Micael Dahlen, författare och professor i ekonomi, började att berätta om dagens konsument och hans forskning om hur konsumenter gärna beter sig när vi behöver hyvla bort saker från vår konsumtion. Är det någon gång vi ändrar våra vanor är det enligt honom under lågkonjunkturer när vi stannar hemma mer och kan vara mer digitala i hemmet. För företagare är detta ett bra tillfälle att hitta nya kunder. Han hade också kollat på omedelbara belöningar som vi gärna ger oss själva – chipsförsäljningen hade ökat under pandemin och han hade även hittat att försäljningen av läppstift ökat under lågkonjunktur – för en snabb och enkel förändring av utseendet. Han avslutade med en uppmaning till e-handlarna att hittade vad som är deras läppstift eller chipspåse i verksamheten.

Han spår att mer tid kommer att ägnas åt research innan köp när vi nu kommer att vara hemma mer, något som även Erik Modig, Ekonomidoktor och forskare, konstaterar. Konsumenter utvärderar och gör mer research under lågkonjunkturer. Lönsamhet blir allt viktigare. Han påpekar även att kunder i dag inte är lika lojala, men att det även gäller era konkurrenters kunder som kan vinnas över.

Han pratar om några olika strategier som man kan använda sig av som till exempel:

  • Affärsdifferentiering – om man kan leverera någon typ av unik produkt. Man kan tänka sig samarbeten mellan olika varumärken som skapar något unikt i produktväg.
  • Att synas mer med budget – den här strategin anser han inte funkar lika bra i högkonjunktur, men under en lågkonjunktur kan det vara effektivt att använda en större budget för att synas.
  • Marknadsdifferentiering – skapa en unik relation med målgruppen. Strategin är då att välja att fokusera på en viss målgrupp som är lönsam för er verksamhet.

Erik pratar också om vikten att se det som långsiktiga strategier och bygga relationer för att kunna öka lönsamheten när högkonjunkturen sätter fart.

Jag själv tänker på ett citat från finanskrisen 2009 som jag hörde om att öka eller minska utvecklingen av e-handelssajter under den lågkonjunkturen – Det går inte att bromsa sig genom en uppförsbacke.

Vinnande affärsmodeller

Fler än 8 miljoner svenskar använder i dag det omåttligt populära betalmedlet Swish. Urban Höglund, VD på Swish, berättar om den utveckling Swish gjort som en del i de digitala betalningarna. Från att ha gått från en tjänst mellan privatpersoner till att företag erbjuder betalmedlet både i butik och online så kan företag numera även göra utbetalningar till privatpersoner.

Margareta Boström, Affärsutvecklare på Jula, berättar att Swish snabbt blev det mest populära betalmedlet på e-handeln och det går nu även att swisha i butikerna. Vid returer sker återbetalningen omedelbart, något som uppskattas av kunderna.

Johannes Åverling, Director of Retail Operations på Clas Ohlson, pratar om mötet med kunder i olika kanaler, hur mycket de satsar på att utbilda sina medarbetare i produktkunskap. Och att finnas där för kunderna. Han berättar att deras medarbetare behöver gå till chefen om de vill svara nej till en kund, men medarbetarna har själva mandat att säga ja. Han pratade även om att de testar många olika saker i deras affärsutveckling. Allt från att samarbeta med Mathem för att deras kunder kan beställa produkter från Clas Ohlson på samma sajt och få det levererat samtidigt med samma leveransbil. Några butiker hos Clas Ohlson har blivit feeder stores där de kan erbjuda leverans samma dag hem till kunderna där butikerna används som logistikhubbar. De ser att de behöver kunna erbjuda olika leveransalternativ för att passa kunderna. Nästan hälften av Clas Ohlsons e-handelskunder väljer att hämta sina paket i deras butiker.

Kanalstrategier

Det finns många kanaler att välja att möta sina kunder på och nya kommer hela tiden till. Christer Pettersson, Head of E-commerce på Hultafors Group, pratar om vikten att inte springa på allt nytt utan att fundera och utvärdera. Dels var man tror ens kunder finns och även titta på vilka andra aktörer som redan finns på kanalen. Man behöver inte vara först på en kanal.

Carola Lundell, CMO på Kicks, fyller i att TikTok varit en sådan kanal för dem som fick ligga och mogna till sig först. Hon pratar även om vikten av att använda sina befintliga kunder för att hitta nya kunder. En nöjd kund som recenserar är värt mycket. På Kicks använder de en tjänst för att skicka ut ett nyhetsbrev med förslag på att fylla på en produkt ett antal dagar efter att köpet gjordes när de beräknar att det borde vara dags att fylla på.

Kattis Åström, Head of Experience på marknadsplatsen Fyndiq, påpekar att alla nyhetsbrev som skickas ut till alla flera gånger i veckan kommer att göra att konsumenterna inte ser det som är viktigt i nyhetsbreven om det blir för mycket. Christer tycker att man kan skicka nyhetsbrev med produkt och pris mer sällan, men om man varvar det med råd och tips och personaliserade utskick så kan man komma undan med fler tillfällen. Allt handlar om att vara relevant för just den kunden.

Vi fick även reda på att vi kan boka in 21 februari 2023 i kalendern för nästa PostNord Retail Day där årsrapporten för E-barometern 2022 presenteras.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig