Premium-medlemskap – olika villkor, samma incitament

   14 mar 2014

Det dyker hela tiden upp nya erbjudanden om att under en period köpa sig ett premium-medlemskap på olika e-handelssajter för att få fri frakt och rabatter av olika slag. Premium-medlemskapen ser lite olika ut, men de har en sak gemensamt, olika incitament att spendera mera.

Premium

CDON.COM erbjuder CDON+ för 299 kr per år med fri frakt över 100 kr, återbäring efter året har gått, unika rabattkoder och förtur hos kundservice. Ellos.se har sitt premium-medlemskap för 199 kr per år med fri frakt och prioriterad leverans, unika erbjudanden och längre returtid. Ibland kommer det erbjudanden om att teckna detta för halva priset och samtidigt få 50 % på en valfri vara. Amazon.com har Prime för $79 om året, med gratis tvådagarsleverans på miljoner varor utan minimumorderbelopp, tusentals filmer och TV-serier som man kan streama samt ett digitalt bibliotek med Kindle-böcker att låna gratis. Amazon har erbjudit sitt Prime-medlemskap i 9 år och det talas nu om att årskostnaden för det kommer att höjas för första gången sedan lanseringen. Bubbleroom.se har bland annat rabatt på köp, fri frakt, förtur på rea och en gratis Glossybox för 199 kr för ett halvår. 

Vi är många som står och väger på ett köpbeslut om vi även måste betala 49 kr i frakt när själva ordern kanske bara är på ett par hundra. Särskilt på ställen som man handlar ofta på, eller rättare sagt, skulle handla ofta på, om det inte hade varit för extraavgifterna.

Men borde det kosta något. Vissa e-handelssajter, till exempel KappAhl.se erbjuder i sitt kostnadsfria medlemskap bonus, rabatter och fri frakt över 400 kr. En lite högre summa, men inget ovanligt orderbelopp. Har jag exempelvis 50 kr kvar att handla för innan jag kommer upp i fri frakt på en sajt gör jag nästan alltid det i stället för att lägga en massa tior på frakt och inte få något för det. Då ser jag hellre det som en rabatt på produkten som jag köper för att komma upp i nivån. Jag behöver inte betala något extra för frakten och företaget får sålt en vara till.

Babyshop.se och Oiidesign.se har länge erbjudit fri frakt till alla kunder, men har nyligen infört ett minimiorderbelopp på 499 kr, annars får man betala för frakten. Det diskuteras ständigt hur fri frakt påverkar försäljningen och huruvida det är bättre än att erbjuda procentsatser på köp som erbjudande i stället vid tillfällen. Med tanke på en del kommentarer jag har läst är det inte helt självklart att plötsligt börja ta betalt för frakten när kunderna är vana att få den servicen. Många tycker att de då lika gärna kan betala frakt till de små butikerna som erbjuder personligare service till samma priser. Här kanske ett VIP-medlemskap hade varit något att satsa på.

Och det är väl just det som alla former av medlemskap går ut på, att få lojala kunder, har man redan köpt sig fri frakt i ett år kan man lika gärna köpa den där nya Blu-ray-filmen där jämfört med ett annat ställe där den kanske är lite billigare, men man får betala extra för frakten. Så vem är det mest lönande för, antagligen ser både köpare och säljare det som en bra affär, säljaren får troligtvis order som inte hade genomförts annars och köparen tycker sig ha gjort en bra deal, även om det kanske blev fler order på ett år än vad som var tänkt.