Storytelling i e-handeln del 2: Så hittar du din story

Okey, storytelling låter bra. Vi vill skapa en stark relation till våra kunder och stärka vårt varumärke. Vi vill ha mer content på sajten. Hur hittar vi en story?

Storytelling

Det finns alltid en story. Eller snarare många, egentligen hur många som helst. Har du ingen – skapa en, eller hitta den. Vilket är själva utmaningen. Röd tråd i storyn är att förmedla en positiv känsla om eller omkring produkten, tjänsten eller varumärket. För att komma igång, låt dig inspireras av olika teman för stories. Vilket tema kan du använda dig av?

Teman för stories

Kundcaset. Vi vill inte vara ensamma om att använda en produkt och vi vill gärna ha en referens till någon som köpt produkten och gillar den. Så här använder nöjda kunder dina produkter. Att referera till andra som använder produkterna eller köpt en tjänst är ett klassiskt sätt att bygga köpargument, beskriv behov, lösning och resultat. Så bedriver till exempel Byggmax sina reklamutskick i brevlådan genom att visa hur kunder använt deras produkter ”Göran och Jennie bygger en stor altan”.

Den unika produkten. Du har en produkt som ingen annan har. Det är då enkelt att bygga en story kring den som dina kunder vill läsa. Raspberry Pi gjorde det oväntade. När datorer blivit extremt komplicerade tog man fram en superenkel dator som uppmuntrar till experiment. Där faktiskt allt runt produkten kan bli en story. Designprodukter faller också under den här kategorin. Hur tänker designern?

Success-storyn genom ett känt namn. Så använder atleten eller kändisen produkten och gillar den.  Koppla ett känt namn till produkten och låt kändisen berätta hur bra produkten är. Arla har fått alla barn att tro att mjölk är den bästa sportdrycken genom att sponsra den svenska OS-truppen. Googla på idrottsstjärnan och du får träff på en sida där det står att de gillar mjölk.

Företagets Success-story. Coca-Cola: en historiesida impregnerad med storytelling och här finns historier att ösa ur. Det otroligt framgångsrika spelundret Minecraft: här är success-storyn direkt kopplad till skaparen Markus ”Notch” Persson som själv blivit en story och en myt. Sidan i sig har samma enkla indiestil som sajten. Det fungerar i det här sammanhanget för målgruppen.

Den unika affärsidén. Elvis & Kresse gör designväskor av återvunnen brandslang och bidrar samtidigt till välgörenhet. Se deras film som är ett snyggt exempel på en företagsstory som lika gärna kunde publicerats som text. De får med en unik företagsstory, välgörenhet och återvinning i samma sammanhang. Svårt att glömma.

Den sponsrade storyn. Företaget sponsrar ett äventyr och får stories på köpet. I Arlas välgörenhetssatsning Team Rynkeby cyklar ett team cyklister varje år till Paris samtidigt som man samlar in pengar för barn med cancer. Lägg märke till att på sajten för Team Rynkeby lyser produkterna med sin frånvaro. Varumärket får mängder av publicitet via stories.

Välgörenhetsstoryn. Storyn beskriver ett angeläget behov, gärna med ett personligt exempel och slutar med att ge hopp. Budskapet är ”vi bidrar till att hjälpa”. Rädda barnen är ett exempel.

En plats. En plats som är tätt knuten till företaget, produkten eller en kampanj. Skriv om och associera till platsen. Ett tydligt exempel är Hollister där alla produkter associeras till South California, vilket präglar hela sajten och bildspråket. Det gör det enkelt att koppla stories till platsen.

Den anställdes historia. Säkert har ni medarbetare med intressanta intressen? Volvo Ocean Race gör en story och låter tre av sina anställda ge tips på hur man förbereder sig för en triathlontävling. Tipsen har egentligen ingenting med ämnet att göra utan storyns gemensamma nämnare är just att de jobbar för Volvo Ocean Race. Genom att skriva om riktiga personer och låta de uttala sig skapas en personlig relation med läsaren.

Spin-off-storyn. Är din story tillräckligt intressant börjar andra skriva artiklar om den. Den genererar i sin tur nya stories. Ingen har väl undgått Volvo Trucks framgångsrika kampanj The Epic Split, en film som lyckas kombinera en produkts egenskaper, en kändis och ett otroligt stunt. Den prisbelönta filmen har rönt uppmärksamhet runt hela världen och genererat mängder med andrahandsartiklar och delningar.

Rätt story eller Rätt story

Vad vill dina kunder läsa om? Du kan skriva rätt story eller Rätt story. Vad menar jag då med det? En story kan verka vara rätt för att du skriver om något som har med din produkt att göra. Du är själv nöjd. Kunder köper produkten, texten handlar om produkten, men storyn kanske ändå inte intresserar dem. På ett sätt är storyn rätt, men ändå inte Rätt med stort R och fetstil. Storyn måste ge något extra, fånga intresset och engagera. Då först har du hittat Rätt story.

Hög kvalitet innebär att läsaren minns och delar. Låg kvalitet innebär hög bounce rate. Din kontrollfråga är: ”Skulle jag själv dela med mig av den här storyn?”. Svarar du nej är storyn sannolikt inte tillräckligt bra. Skriver du en story som du glatt tar med dig hem och berättar för vänner och bekanta om; ja, då är du på rätt spår. Speciellt om du får ett bra gensvar från dina bekanta och de berättar den vidare. Fundera på vad som får dig själv att återberätta något du hört berättat på jobbet hemma vid middagsbordet? Hitta den känslan i ditt berättande. Tänk på att det är dina kunder som ska få den känslan, inte du som e-handlare. Det som betyder mycket för dig behöver inte nödvändigtvis betyda lika mycket för dina kunder. Att känna dina kunder är därför en grundförutsättning.

Det viktigaste är inte att träffa helt rätt från början. Det viktigaste är att komma igång. Skriv, publicera och utvärdera. Skriv igen, publicera och utvärdera. Förhoppningsvis utkristalliserar sig ett mönster om vad dina kunder vill läsa om efter några varv som du kan spinna vidare på. Att skriva är liksom e-handel en process. Det blir sällan helt rätt från början. Har du tålamod så lönar det sig i längden.

Nästa artikel

Nästa gång kommer vi att visa exempel på hur en story kan se ut på nätet. Från en enkel contentsida som fungerar nog så bra till mer raffinerade presentationer.