Swishar du?

Jag minns inte när jag fick frågan om jag hade Swish för första gången, jag hade aldrig hört talas om det då i alla fall. Nu ställer jag själv frågan ofta eftersom det är ett väldigt smidigt sätt att betala, man ser att det kommer rätt och pengarna syns omedelbart, precis som det ska vara kan man tycka. Som någon sa, det är som kontanter, fast bättre. Så, swishar du?

Swish

Med appen Swish kan du skicka och ta emot betalningar i realtid via mobilnumret som är kopplat till användarens bankkonto i någon av de anslutna bankerna. Det är ett samarbete mellan Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank, Danske Bank, Länsförsäkringar Bank och Sparbankerna. 1 250 000 kunder swishar i dagsläget. Själv har jag använt det för att dela upp kostnader mellan vänner, betala och ta betalt för köp i Facebook-grupper och när jag stod och sålde barnkläder på en loppis kunde jag ta betalt med Swish, något som flera använde sig av eftersom de fått slut på kontanter. Och det är en stor fördel, jag har sällan kontanter på mig, men mobilen är alltid med.

Swish som betalmedel

I förra veckan blev jag väldigt glad att se att barnklädesaffären Kompani Knut började använda Swish som betalmedel. Innan har det varit en tjänst för privatpersoner, men nu kan även företag, föreningar och organisationer ta emot Swish-betalningar. I stället för ett mobilnummer får företaget ett Swish-nummer som används. Jag hoppas att se det här betalmedlet hos fler och fler företag under året. När bankinloggningsdosor och 3D Secure-lösningar kan ställa till det för orderläggningar när man är på språng, är Swish löst med bara några enkla klick i appen. De små shopparna med liten orderingång har en fördel som kan hantera sådant här manuellt på samma sätt som om förskottsbetalning till ett bankgiro till exempel har använts innan. Men med tanke på hur betalsättet växer och verkar gillas av de som använder det tror jag att fler kommer att implementera det med speciallösningar för att kontrollera betalningen och flagga när en order kan plockas. Swishar du själv kanske du är mer benägen att introducera det i din egen webbshop.

Spara kvittot

En annan nyhet för mig som jag stötte på förra veckan på Polarn o. Pyret var digitala kvitton som sparas via appen Sparakvittot. Sparakvittot är en molnbaserad tjänst för att spara kvitton digitalt. Där kan man enkelt hitta tillbaka till kvittot om man behöver det för returer, byten eller reklamationer. Tillsammans med kvittot har man möjlighet att få garantier och bruksanvisningar eller skötselråd. Man kan även få en påminnelse när en garanti håller på att gå ut. Och en översikt över inköpen om man vill kategorisera dem.

Man kan välja att spara det digitalt redan i butiken genom att legitimera sig och säga till att man vill ha ett digitalt kvitto. Man kan även skicka det från mobilen, ta ett kort på kvittot och ladda upp det i appen. Det finns även möjlighet att logga in på kontot och ladda upp kvitton som är PDFer eller scannade kvitton. Alla e-handelsköp kan man enkelt maila till sitt konto för att spara kvittona där. Kanske kan man även tänka sig en automatisering här där e-handelskvittona skickas direkt till kontot för att sparas ner bland alla andra kvitton för kunden.

Många anger i olika undersökningar att returer inte har kunnat göras eftersom kvittot inte finns kvar och många är positiva till att spara kvittona digitalt. Det skrivs ut nästan 1,5 miljarder papperskvitton varje år i Sverige, de flesta slängs omedelbart. Och när man väl behöver ett kvitto är det sällan där det ska vara. Numera behöver man inte ens spara papperskvitton för Skatteverket, sedan ett par år tillbaka godkänns även digitala kvitton. Det ligger rätt i tiden både för miljötänk och ny teknik.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig