Cyber Monday inleder julkalendern på nätet

Cyber Monday Starts the Online Christmas Calendar

Jag skrev om shoppingeventet Black Friday på Freeport som lite lustigt nog, hur lyckat det än var hängde ihop med Halloween i stället för Thanksgiving i min förra artikel Efter Black Friday kommer Cyber Monday. I år fick jag en ny inbjudan och även i år har de valt att lägga det en månad tidigare än Black Friday traditionellt infaller, kanske satsar de på något Black Friday-event i slutet av november också. Många e-handlare valde i stället att ha lite Halloween-erbjudanden, som till exempel en elektronikkedja som erbjöd läskigt låga priser.

I år infaller Cyber Monday, den digitala motsvarigheten till den stora shoppingdagen Black Friday, 1 december. Samma dag som många e-handlare väljer att börja med en digital julkalender med erbjudanden varje dag fram till julafton. Vi är nog många som har växt upp med de riktiga julkalendrarna som barn. De har sett lite olika ut, och i dag finns det fler än någonsin, både till barn och vuxna. När jag var liten fanns det chokladkalendrar med choklad som egentligen inte var god, och min mamma slog in 24 små paket själv. Och jag studsade upp varje morgon för att öppna dagens lucka.

På samma sätt kan man med en intressant och händelsefylld digital kalender få kunderna att engagera sig, det är bara att inse att många gillar ett bra erbjudande, särskilt när det inte innefattar att ställa sig i en kö och trängas med andra i en fysisk butik. Och när det ska handlas julklappar till stor och liten. Inte helt otänkbart kanske det blir fler saker som köps vid samma order, eller fler köp om det är flera erbjudanden som lockar. En kund som är nöjd med köpet från dagens lucka kommer med stor sannolikhet tillbaka för att kolla andra dagar, och sprider gärna budskapet om var man kan göra bra fynd.

Och så är det frågan om fri frakt eller inte. Är det någon gång på året som man ska erbjuda fri frakt så är det kanske just vid julhandeln när vi vet att det ska shoppas för miljarder i Sverige. Det är generellt en omsättningshöjare, men gör analyser och kalkyler för att komma fram till vad som passar din verksamhet bäst. Och glöm inte tydligheten med sista beställningsdag för leverans innan jul, fraktavgifter och villkor för öppet köp och byten. Vissa såg jag förra året hade fri frakt en period fram till jul, exempelvis Lucia. Jag läste någon som skrev på Facebook att det inte är många som drar sig för att ta bilen till ett shoppingcenter, men när man ser att det är 49 kr i frakt i en webbutik känns det plötsligt inte rimligt alls. Personligen tycker jag att lite frakt känns skäligare att betala om det kommer direkt hem till min brevlåda. Ska jag ändå åka till ett ombud och det finns frakt till butik gratis, tycker jag att jag lika gärna passa på och ta det när jag ändå är i stan.

Vissa väljer att visa upp vissa dagar så att man vet vad man kan vänta sig, vissa vill driva besök varje dag så att man aktivt måste gå in på sajten och kolla efter. Men då hr man risken att de glömmer att kika in. Det finns även olika taktiker för hur man sprider erbjudandena. Jag hörde flera förra året som inte tyckte att det var okej att få ett mail varje dag om julkalendererbjudanden när man gått med på att få nyhetsbrev eftersom det blev väldigt mycket när man dessutom fick från flera olika e-handlare. Vissa, som till exempel CDON.com, valde att man fick registrera sig speciellt om man ville få mail med erbjudandena varje dag. Då kan man aktivt som kund välja om man vill ha informationen eller inte. Sedan finns det ju även till exempel Facebook som brukar svämma över med erbjudanden från företag som vill åt våra julklappsinköp.

Efter en snabbsökning går det att finna många som erbjuder färdiga digitala julkalendrar som man kan anpassa för sin webbutik. Man kan givetvis utveckla dem själv, eller låta någon göra den exklusivt, och göra det precis så avancerat som man vill. Det räcker ju egentligen att göra reklam för det på startsidan och sedan länka till produkten/kategorisidan där dagens erbjudande är samlade. Men precis som när man själv var liten, så är ju ändå innehållet det viktigaste. Det kan vara bra att ha en mix av produkter som behöver rensas ut ur lagret, sådant som är attraktivt och populärt bland kunderna som kommer att ge en positiv kundkänsla, ett incitament att köpa mer, till exempel köp 3 produkter och få 20 % rabatt.

Även här kan man tänka sig att fördela erbjudanden på ett sätt för att jämna ut lasten på logistiken inför december som är den mest hektiska månaden för e-handlare. Och det är förståeligt på alla sätt och vis. Förra året handlade jag nästan alla julklappar på nätet. När alla ska trängas i de fysiska butikerna och det knappt går att få en parkeringsplats på det lokala shoppingcentret, är e-handeln mer lockande än någonsin.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig