Familjeföretaget Textilhuset Swelogent är en textilgrossist med ett komplett sortiment inom textil, sömnad, sybehör, garn och handarbete. Bland deras kunder finns butiker, skolor, ateljéer, teatrar, skrädderier och studieförbund. Sedan webbutiken lanserades 2010 tillsammans med 3bits har flera lösningar utvecklats för en bättre köpupplevelse för kunderna där personlig inloggning är ett av de senaste projekten.
Delade konton gav mindre flexibilitet
Några av problemen med delade konton på samma företag eller skola var att det inte var möjligt att ha enskilda lösenord. När någon glömt lösenordet och valde att ändra det för att få ett nytt behövde alla få reda på det. Det fanns svårigheter med det. Det var på samma sätt inte möjligt att ha enskilda varukorgar utan de behövde delas av hela verksamheten. Ett annat bekymmer var att kunder ansökte om konton i onödan när det redan fanns ett gemensamt vilket skapade extra administration.
Underlättar vid beställning
Numera har varje medarbetare möjlighet till att få en personlig inloggning som är knuten till samma verksamhet, fast med eget lösenord och egen kundvagn i webbshoppen.
Lösningen togs även fram för att underlätta för de som gör beställningar till flera olika verksamheter genom att man kan ha flera konton knutna till sin e-post. Det kan till exempel vara en lärare som arbetar på flera olika skolor. Man väljer vilken verksamhet, skola eller företag man vill beställa ifrån, men kan ha:
- Separata varukorgar.
- Förvalda leveransadresser.
- Personligt lösenord.
Det är även enklare att återställa lösenord och det är då bara det egna lösenordet som påverkas och inte något gemensamt för hela verksamheten.
Snabbt blivit populärt
Att använda sig av personlig inloggning har snabbt blivit populärt i webbshoppen. Många kunder använder nu den nya lösningen och det finns även utvecklingspotential för fler framtida funktioner inom projektet.
Att kunna vända sig till en specifik person i verksamheten och ha en användare per person ger en stor fördel att kunna skapa en bättre kundupplevelse. Det finns alltid ett intresse från Textilhuset att utöka sajten med nya funktioner som underlättar för användarna och inspirerar till köp.