Se till att dina kampanjer under Black Friday följer lagar för prisinformation

Det är nu dags att planera för kampanjer under Black Friday, Black Week, Cyber Monday, julhandeln och rean vid mellandagarna. Jämförelsepriset ska vara det lägsta priset under de senaste 30 dagarna, men det finns vissa undantag. Det blir viktigt att jobba med en prisstrategi.

Agnes Hammarstrand från Advokatfirman Delphi bjöd in till ett uppskattat webbinarie där de gick igenom både vilka lagar man ska ta hänsyn till och hur man kan tänka vid prissättning när det nu är dags för handelns högtid. 2022 när de nya reglerna om prisinformation trädde i kraft skrev vi en sammanfattning som många har tagit del av som kan vara värd att läsa igen.

Nya regler om prisinformation

Nya regler om prisinformation - ett moderniserat konsumentskydd

Den 1 maj 2022 trädde den nya konsumentköplagen i kraft och den 1 september 2022 ett moderniserat konsumentskydd. Under ett webbinarie guidades vi igenom förändringarna.

Läs mer

Överblick och Konsumentverkets tillsyn

Prisinformationslagen innehåller bland annat generella regler om hur pris får anges och även regeln vid prissänkningar där tidigare tillämpat pris måste visas tydligt, 30-dagarsregeln.

Konsumentverket granskade ett hundratal bolag under 2023 och inledde tillsyn mot 70 av dessa. De hittade brister enligt både prisinformationslagen och marknadsföringslagen. I några fall ledde det till förbud med vite. 2024 gjorde man en ny granskning där det visade sig att 4 av 10 e-handelsföretag bryter mot 30-dagarsregeln. Våren 2025 fick 10 företag förelägganden att åtgärda felen med hot om viten på mellan 1-3 miljoner. De företag som Konsumentverket har granskat där brister finns kommer att följas upp noggrant för att se att de följer lagarna framöver.

Marknadsföringslagen innehåller bland annat regler om hur utförsäljning och rea får användas och ett förbud mot vilseledande marknadsföring, detta inkluderar pris. Den reglerar även att prisjämförelser ska vara rättvisa och korrekta.

  • Bevisning – Om ni påstår något så måste detta kunna bevisas på alla sätt man kan tänka sig. Skriver ni att ni är billigast så måste ni också kunna bevisa det.
  • Vilseledning – Det är förbjudet att ange vilseledande priser. Tänk på detta vid prisberäkning och när ni anger betalningsvillkor till exempel. Ange det totala slutpriset.

Rearegeln

Rearegeln är en specialregel om rea i marknadsföringslagen. Den ser lite olika ut i olika EU-länder. Den gäller för begrepp som rea, realisation eller uttryck med motsvarande innebörd. Man får använda detta om produkterna finns med i ordinarie sortiment, en begränsad tid och att priserna ska vara väsentligt lägre. Ett bra exempel är Black Friday eller mellandagsrea under julen.

Man får inte ha rea för länge i taget och för lång tid över året. Tänk några få veckor, inte mer än ett par månader per år.

Skilj mellan rea och andra erbjudanden och kampanjer. Veckans vara och liknande, vårkampanj, specialpris omfattas inte av samma strikta krav, men det kan vara vilseledande, så det gäller att vara noggrann. Tänk på att man då inte får ge sken på hela sajten att det är en kampanj som kan likna rea. Flera av de fall som Konsumentverket behandlar rör fall där andra erbjudanden tolkats som rea från Konsumentverket.

Prisinformationslagen med 30-dagarspriset

Prisinformationslagen gäller bara vid försäljning till konsument. Lagen gäller för ett köperbjudande som är en prisframställning för en specifik produkt. Syftet är att konsumenterna ska kunna jämföra utbud och göra en bedömning utifrån erbjudandet. Det finns flera krav på information vid köperbjudande. Prisinformationslagen är mycket sunt förnuft, att det ska vara klart, tydligt och väl synligt.

30-dagarspris grundar sig i EU-direktiv som ska skydda konsumenter mot vilseledande prissänkningar. Ett typexempel är de som höjer priset strax innan en kampanj för att sedan sänka det och ge sken av att rabatten är större, men där produkten kanske sålts billigare den senaste månaden.

Vid prissänkning ska tidigare lägsta pris anges, det är då det lägsta priset under 30 dagar före prissänkningen som ska visas. Det är även detta pris man ska räkna med för att räkna ut procentrabatter och liknande. Det gäller både online och butiker samt både varor och tjänster.
Jämförelsepris

När man väljer att flasha med att man sänker priset så måste man ange tidigare pris. Till exempel genom att ange rea, sänkt pris, överstrukna priser, 20 %, 50 % rabatt och liknande. Först då måste man ange tidigare lägsta pris.

  • Det gäller inte om man använder sig av dynamisk prissättning där man inte anger tidigare pris.
  • Inte heller om man använder sig av generella påståenden som låga priser, alltid bra erbjudande.
  • Man behöver inte heller använda sig av det för varor med kort sista förbrukningsvaror som växter och färska livsmedel.
  • Det behövs inte heller vid gradvisa prissänkningar utan avbrott, när man successivt sänker priserna under en kampanj. Är en vara först på 30 % och sedan direkt på 50 % så kan man fortfarande jämföra med samma pris som när man började sänkningen.
  • Fler undantagsfall är rabatter för kundklubbar samt poängsystem och även när de är kopplade till konsumentens tidigare köp eller enskilda tillfällen som till exempel födelsedagserbjudanden.

Rekommenderade priser och cirkapris

Cirkapris och rekommenderat pris måste ha rekommenderats i tidigare av till exempel tillverkare eller distributörer och ha använts i någon utsträckning på marknaden. Det måste stämma överens med verkligheten. Ta skärmdumpar, spara ned informationen att priset faktiskt har tillämpats på marknaden om ni skulle råka ut för en tillsyn senare. Detta är en viktig del, ni måste kunna bevisa det ni påstår.

Jämför man priser med andra så måste det avse samma behov eller ändamål, inte vara vilseledande och man får inte heller misskreditera en konkurrent.

Typiskt sett så vill inte Konsumentverket se några andra priser vid en jämförelse förutom 30-dagarspriset. Det priset ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset med en stil och storlek som gör det enkelt att läsa.

Det är viktigt att vara oerhört tydlig med layouten om man även vill visa ordinarie eller rekommenderat pris. Tidigare hade Konsumentverket uppfattningen om att det inte var tillåtet att ha tre priser. Det är numera tillåtet, men de anser att man måste vara försiktig om man ska ha med ytterligare ett pris. Det är risk att det blir vilseledande, så var noggranna med hur ni i sådana fall presenterar det.

Sammanfattande tips

  • Sätt en genomtänkt strategi för hur ni jobbar med priser.
  • Om ni inte låter produkterna vila under minst 30 dagar innan Black Friday så behöver ni ange det tidigare kampanjpriset som varit det lägsta under de senaste 30 dagarna som jämförelsepris. Efter detta kommer Cyber Monday och julrean, vilka kampanjer ska ni ha då och hur ska de priserna marknadsföras?
  • Ett vanligt misstag som görs är hur procentuell rea sätts, det måste göras på det lägsta priset de senaste 30 dagarna, inte något annat pris.
  • Ni måste kunna bevisa det ni påstår. Spara bevis, ta skärmdumpar, visa hur konkurrenter gör.
  • Ha inte rea och liknande kampanjer för ofta eller för länge.
  • Var försiktig när ni jämför er med konkurrenter.
  • Vilseled inte konsumenterna på något sätt.
  • Utbilda er och håll er uppdaterade på vad som gäller.
  • Sätt riktlinjer för hur ni ska agera och ta hänsyn till juridiken i kampanjhanteringen.
  • Säkerställ att tekniken ni använder gör det den ska vid automatisk jämförelse med 30-dagarspriset.
  • Rekpris kanske kan anges längre ned och i mindre text, långt bort så att ögat inte fastnar där direkt. Men Konsumentverket är tveksamma till ordinarie och rekommenderade priser, så vill man inte riskera en tillsyn ska man fundera en gång till om man verkligen vill ange dessa priser alls.

Avslutningsvis berättar Advokatfirman Delphi om olika risktagningar, det finns svarta zoner, gråzoner och vita zoner. Outlet är en form av gråzon, oftast behöver 30-dagarspriset anges. Ibland kanske man väljer att ta en risk, men det måste göras en bedömning. Stäm av om ni känner tveksamhet och gör gärna en juridisk granskning av sajten och era rutiner.

Sofia Winterlén

Sofia Winterlén Marknadsansvarig