Storytelling i e-handeln, del 1

   18 mar 2014

Vi älskar historier! Företeelsen att berätta historier är lika gammal som människan. Att historieberättande behåller samma grepp om oss nu som för många tusen år sedan ser vi dagligen i vår enorma konsumtion av film, böcker, spel och inte minst reklam. Genom att skriva en historia om en produkt, ett varumärke eller ett företag skapar du en extra dimension för kundens köp. Ett objektivt värde skapas som ett tillägg med det subjektiva värde som produktbeskrivningen utgör. En intressant historia om en produkt gör magiskt att produkten betingar ett högre värde för konsumenten. Det är en anledning till att storytelling blivit allt mer populärt inom marknadsföring på nätet.

Storytelling

Oftast tänker vi längre texter när vi talar om storytelling, men också korta texter kan berätta en historia. Ett exempel från lunchrestaurangen. På menyn: köttbullar, sås och potatis. Eller: Mormors handgjorda köttbullar av nötkött med gammaldags gräddsås, hemlagad lingonsylt och persiljekokt potatis. Samma produkt. Vad är skillnaden? I det andra exemplet berättar texten en historia. Och det bästa: som kunder tycker vi att en intressant historia motiverar ett högre pris. Vi blir helt enkelt nöjdare kunder - storyn bygger en starkare relation mellan kund och leverantör. På Morfar Olle kan du läsa ett bra exempel på hur en produkttext kan vara en story i sig. 

Ett tänkvärt projekt från 2009, Significant Objects Project, visade tydligt att en produkt som försågs med en engagerande och i det fallet helt fiktiv historia betingade ett betydligt högre värde än samma produkt utan historia. I projektet såldes ett antal loppmarknadsföremål på eBay för 3 612,51 dollar. Ursprungspriset var 128,74 dollar. Den betydande värdeökningen skapades enbart genom välskrivna stories till produkten. Hade produkterna sålt för det priset utan storyn? Knappast.

Fördelarna med storytelling

• Du skapar unikt material
• Sökrobotar får större träffyta
• Du bygger en starkare relation med kunden

Nyckelordet för storytelling är ”unik”. Din unika story som du själv skriver. Den hjälper dig att stå ut i mängden och kunderna kan bara läsa din story på din sajt. Konkurrenterna? Ja, de kan aldrig kopiera din story utan att förlora sin egen trovärdighet. Är storyn tillräckligt unik och engagerande kan den dessutom få stor spridning i sociala medier. 

Att skapa en större träffyta är vad Content Marketing strävar efter. Du kan likna det vid att du gör måltavlan större för sökrobotarna. Genom att publicera stories så skapar du fler nyckelord för sökrobotar på din sajt. Google rankar unikt material högre och längre unika texter med fler relaterade ord gör att du får fler träffar, det kan ha stor betydelse för din sajts SEO - sökoptimering. Det kan vara fler ord inom din bransch som är nya för din sajt, det kan också vara historier som till exempel G-star Raws pågående kampanj där schackvärldsmästaren Magnus Carlsen marknadsför produkterna. Kunderna landar på sajten efter att ha sökt på det kända namnet och kan på så sätt bli intresserad av dina produkter genom en helt ny ingång. 

För kunden har storyn fördelen att den sätter produkten i ett sammanhang. Det gör det lättare för hjärnan att skapa associationer till din shop som minnet kan hänga upp sig på. Det gör det också lättare att skapa en personlig relation till kunden. Så använder till exempel Norröna konsekvent stories för att visa hur bra deras kläder fungerar under utmanande omständigheter i spännande miljöer. Kunden identifierar sig med storyn och kan se sig själv använda produkten. En bra story framhäver produktens fördelar och kombinerar samtidigt med drama. Är texten relevant och engagerande klickar sig kunden vidare, är den inte relevant så studsar kunden bort från sidan. Kvaliteten på storyn avgör i kombination med din kundkännedom – är storyn verkligen vad dina kunder vill läsa om?

Hur hittar jag min historia och hur presenterar jag den på nätet? Det berättar jag mer om i kommande artiklar om Storytelling.

Arvo Kaulio