MasterPass – plånboken som du alltid har med dig

Masterpass

För ett tag sedan skrev vi om Swish, som kan förenkla mobilbetalningar när det nu är möjligt för företag att skaffa Swishnummer. Att krångliga 3D Secure-betalningar bromsar vissa köp för att man inte har bankdosan tillgänglig när man vill lägga en order blir mer och mer orimligt i och med att e-handel på surfplattor och mobiler ökar.

I Dibs rapport Svensk e-handel 2014 anger 39 % av de tillfrågade att de har avbrutit köpet för att sajten inte var optimerad för mobil. Det absolut främsta skälet till att mobilen eller surfplattan användes för e-handelsköpet angavs att de var närmast till hands vid köptillfället. De är alltid där.

Mastercards plånboksbetalning MasterPass kommer att lanseras i Sverige under Q1 2015, redan nu kan man anmäla sitt intresse om man vill vara med i pilottesterna. Över 40 000 webbutiker runtom världen använder redan betallösningen som kan ge den mobila handeln den extra skjuts som den behöver med tanke på mängden surfplattor och smartphones som finns runtom i Sverige. De 3 miljoner svenskar som har mobilt Bank-ID kommer att kunna ansluta sig efter introduktionen i Sverige med bara en PIN-kod.

Med bara några klick            

Genom att klicka på MasterPass-knappen i utcheckningen på en ansluten webbutik startas mobilt Bank-ID automatiskt och man verifierar sig med sin säkerhetskod. Plånboken MasterPass öppnas och kunden behöver bekräfta den leveransadress som registrerats från banken. Det går att ändra den här adressen och det går även att registrera andra kort som VISA och American Express i sin digitala plånbok. Sedan skickas kunden tillbaka till nätbutiken för att bekräfta köpet.

Masterpass
Dibs som tar hand om betalningarna för 15 000 nordiska kunder visar hur man enkelt i några få steg betalar med MasterPass.

Det som behöver göras i själva e-handelsplattformen är att anpassa dessa så att utcheckningen kan hantera eventuella rabattkoder och fraktavgifter så att de kommer med i totalsumman innan kunden klickar på knappen för att betala med MasterPass.

Kundkort med bonusprogram

Jag gillar starkt alla kundklubbar där det numera räcker att visa upp sin legitimation i stället för att dra runt med en massa kort i plånboken. Funktionaliteten för att spara bonuskort i MasterPass finns, det är bara för utgivaren av lojalitetskortet att koppla sitt bonusprogram till den digitala plånbokslösningen.

Fördelar för konsument och webbutik

E-handlarna har nu möjlighet att erbjuda den enkla, smidiga betallösning som kunderna efterfrågat. Flera övergivna kundvagnar som beror på att betalalternativen satt stopp kan nu i stället fullföljas utan att kunderna ens behöver fylla i kortuppgifter eller leveransadress, allt finns redan registrerat hos banken. De kort som banken har lagt in uppdateras automatiskt när de behöver förnyas. Kunderna behöver inte installera någon app, det är bara att börja använda. Avstämningen för e-handlarna sker på samma sätt som för en vanlig kortbetalning, det behövs inget extra betalflöde.

Allt talar för att konverteringen kommer att öka vid köp på mobila enheter, jag har själv fått avbryta köp när jag insett att sajten krävde 3D Secure-verifiering och att jag inte hade bankdosan tillgänglig just då. Jag ser fram emot att svenska e-handlare tar tag i implementationen av MasterPass nästa år och kommer att använda betalsättet så snart jag ser den svarta knappen.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig