Avensia presenterar Omnichannel Retail 2015

  23 jun 2015

Förra året genomförde Avensia en undersökning i Sverige för att se hur långt några företag kommit med sina omnichannelsatsningar. I juni presenterades en Skandinavisk undersökning från Avensia i samarbete med Yougov, där de har kartlagt 30 av de största detaljhandlarna och deras satsningar på omnichannel i respektive land. Sverige har de bästa resultaten i Skandinavien, följt av Danmark.

Undersökningen bestod av 16 frågor med ja och nej-svar och genomfördes under ett par månader i vår. I år var det starkare resultat, förra året var ingen klassad som riktigt omnichannelredo, medan tre företag är det i år – Intersport i Danmark och Sverige samt SIBA i Sverige.

Nästan omnichannelredo kan Lindex och Clas Ohlson ses, följt av IKEA, Panduro och Hemtex. Bland de svenska företagen i undersökningen i modebranschen toppar Lindex glädjande listan.

Några av frågorna var:

  • Är det möjligt att se butikernas lagersaldo online?
  • Är det möjligt att beställa online och returnera i butik?
  • Kan man få tillgång till produktinformation i butikerna med mobilen, genom att t ex scanna QR-koder?
  • Om man har lagt en vara i kundvagnen på mobilen t ex, är den kvar om man går in på datorn med samma konto då?
  • Kan man använda lojalitetspoäng från en bonusklubb när man handlar online?
  • Finns det något incitament när man beställer online och hämtar i butik, t ex fri frakt?

Läs mer om undersökningen på Avensia.com.